Habbon historia, osa 2 – Hotelli Kultakalan maailmanvalloitus
Ensimmäinen Habbo Hotel avattiin Englannissa alkuvuodesta 2001, kun englantilaisyrittäjä Daisy ”Dee” Edwards kiinnostui Hotelli Kultakalan viemisestä maailmalle.
Hotelli Kultakalalle piti keksiä uusi kansainvälinen nimi: jotain, mikä ei välttämättä tarkoita mitään, mutta jää mieleen. Kun limutölkin kyljestä löydetty happo vääntyi Habboksi, kukaan ei ollut nimestä innoissaan, mutta se oli kuitenkin huonoista vaihtoehdoista paras ja alkoi kuulostaa totuttelun jälkeen hyvältä.
Suomessa tavaroita tilattiin tekstiviestillä ja jokaisella tavaralla oli oma koodinsa. Tämä ei kuitenkaan onnistunut aluksi muissa maissa, joten tarvittiin Habbo-kolikot ja uusia maksutapoja. Kuten tekstiviestimaksut, myös virtuaalivaluutat olivat tuohon aikaan uutta. Eri ostotapoja haluttiin mahdollisimman paljon, jotta Habbo-kolikot olisivat helposti saatavilla. Yksi tapa ostaa kolikoita oli fyysiset Habbo-setelit.
Jo Hotelli Kultakalassa julkaistussa Pelihallissa pystyi pelaamaan neljää peliä: pokeria, ristinollaa, laivanupotusta ja shakkia. Alun perin pelejä suunniteltiin myös yksityishuoneisiin. Ideasta kuitenkin luovuttiin, sillä Suomen hotellissa testatut tavarat osoittautuivat haasteellisiksi toteuttaa. Tavaroihin suunniteltiin kuitenkin muita pieniä ominaisuuksia, esimerkiksi pulloja pystyi pyörittämään.
Vuonna 2001 julkaistiin seinätavarat ja teleportit. Seinätavaroihin liittyi bugi, joka mahdollisti niiden monistamisen, kun tavaraa siirrettiin. Koska yhdessä yössä uusista julisteista ja tauluista oli tullut arvottomia, niitä piti suunnitella lisää.
Aluksi hakkerointia ei ollut varsinaisesti kielletty. Vaikka ylläpitäjistä oli jopa hauska nähdä, miten palvelua keksittiin muokata, jouduttiin hakkerointi kuitenkin kieltämään sekaannuksien ja ongelmien välttämiseksi. Moderaattoreita ei vielä ollut, vaan järjestystä ylläpitivät hobbat, jotka olivat yli 16-vuotiaita vapaaehtoisia hommaan valittuja valvojia.
Habbo Hotel erosi joiltain osin Hotelli Kultakalasta. Kahden hotellin päivittäminen oli työlästä, joten vuonna 2002 oli aika tuoda muutokset Suomeen. Betavaiheessa tuleva Habbo Hotel Kultakala tunnettiin nimellä Betakala.
Betakalassa hahmojen tanssityyliä oli päivitetty ja ensimmäistä kertaa vilkuttaminen oli mahdollista. Pikaviestimeen eli Kultakalastimeen suunniteltiin mahdollisuutta lähettää sähköpostien lisäksi tekstiviestejä, mutta jostain syystä ominaisuutta ei lopulta julkaistu.
Aiemmin tavaroiden vaihtaminen ei ollut mahdollista, vaikkakin muiden käyttäjien huoneisiin oli mahdollista tiputtaa tavaroita, jos omistaja oli antanut hahmolle oikeudet huoneeseen. Alun perin oikeuksilla oli mahdollista myös poimia muiden tavaroita itselleen, mikä oli tietenkin ongelmallista. Vaihtomaatti teki tavaroiden vaihtamisesta turvallista.
Kun Hotelli Kultakalan ja Habbo Hotelin tekniikka oli yhdenmukaistettu, Hotelli Kultakalan virallinen nimi muuttui Habbo Hotel Kultakalaksi. Elisa oli kiinnostunut Kultakala-brändin säilyttämisestä, mutta vuonna 2002 se tiputettiin nimestä pois.
Vuonna 2002 julkaistiin myös kamera, joka mahdollisti kuvien ottamisen huoneesta. Kamera oli tavara, mutta sitä pystyi käyttämään missä tahansa huoneessa valitsemalla sen tavaravalikosta eli kädestä. Myös kuvista joutui maksamaan. Vanhalla kameralla olevat kuvat eivät enää näy hotellissa.
Kesäkuussa 2003 julkaistiin ensimmäinen keräilytavara eli keris. Suomessa se oli Ruohomatto, mutta Englannissa julkaistiin Hologrammityttö-keräilytavara jo syksyllä 2002. Kesäkuun isoin uudistus oli Habbo Clubin lanseeraus, vaikka tämäkin oli tapahtunut Englannin Habbossa jo puoli vuotta aiemmin. Kuukauden jäsenyyden sai 10 kolikolla.
Vuonna 2003 Habbo Hotel laajeni neljään uuteen maahan: Japaniin, Espanjaan, Italiaan ja Ruotsiin. Uuden Habbon mukana avattiin aina myös uusi maatoimisto. Lisäksi Sulake julkaisi lehdistötiedotteen, jonka mukaan tarkoitus olisi laajentaa 15 uuteen maahan vuoden 2004 loppuun mennessä. Seuraavana vuonna avattiinkin Alankomaiden, Saksan, Kanadan, Norjan, Yhdysvaltojen, Australian, Ranskan, Tanskan ja Singaporen hotellit. Itävallan ja Puolan hotellit olivat suunnitteilla, mutta niitä ei koskaan avattu.
Alkuvuodesta 2004 julkaistiin lemmikit. Nyt seuraksi oli mahdollista saada kissa tai koira. Lemmikit julkaistiin ensimmäisenä Hotelli Kultakalassa ja tälläkään kertaa bugeilta ei vältytty: julkisissa tiloissa tepasteli suuriksi koiriksi muuttuneita hahmoja.
Hobbista luovuttiin vuonna 2005. Hotellia valvoivat nyt Sulakkeen palkkalistoilla olevat moderaattorit. Uusien käyttäjien auttamisen ottivat tehtäväkseen Habbo eXpertit. Myös Battle Ball -pelin ensimmäinen versio nähtiin kyseisenä vuonna. Merkittävää oli myös Roller-tavaroiden julkaisu.
Syksyllä 2006 avattiin vielä kolme uutta hotellia: Brasilia, Kiina ja Venäjä. Lisäksi hahmot saivat omat Habbo Home -kotisivut ja Lumisodan pohjalta tehty Snowstorm-peli julkaistiin. Muita uudistuksia olivat Kolesetit – aikaisemmin epävirallisena valuuttana toimivat esimerkiksi punaiset Plastyk-tuolit eli pläsät ja Klubisohvat.
Sulakkeen tavoitteena oli rakentaa Habbosta kansainvälinen nuorisobrändi, joka sisältäisi enemmän kuin virtuaalimaailman. Habbon oheistuotteena syntyi muun muassa mobiilipelejä, mutta tarkoituksena oli laajentaa myös television puolelle. Tunnetuin Habbon oheistuote lienee Habbo-käsikirja, mutta muiden oheistuotteiden ohella julkaistiin myös ystäväkirja sekä habboilta ja sulakelaisilta kerättyjä reseptejä sisältävä Habbo-herkut-keittokirja.