9.6.2020

Habbon historia, osa 1 – Suomalainen menestystarina alkaa

Habbon perustajat, Sampo Karjalainen (kyrpov) ja Aapo Kyrölä (Apparatus), tapasivat 1990-luvulla suomalaisessa To the Point -multimediayhtiössä. Heidän ensimmäinen yhteinen projektinsa oli Mobiles Disco, vapaa-ajalla kaverin Mobiles-nimiselle bändille perustetut nettisivut.

Marraskuussa 1999 avatusta Mobiles Discosta löytyi kaksi virtuaalista huonetta – baari ja tanssilattia – joissa chatattiin omalla hahmolla muiden discoilijoiden kanssa. Koska palvelu oli suunnattu aikuisille, baarin Maarit-botilta oli mahdollista tilata muun muassa vodkaa. Karjalaisen vastuulla oli grafiikat, joihin saatiin inspiraatiota vanhoista tietokonepeleistä ja Playmobil-hahmoista. Kyrölä vastasi teknisestä toteutuksesta.

Koska Mobiles Discoon virtasi käyttäjiä myös muualta maailmasta, siitä päätettiin tehdä myös englanninkielinen versio. Suuren suosionsa myötä palvelu jäikin nettiin vielä pitkäksi aikaa Mobiles-bändin lopettamisen jälkeen sulkien ovensa vasta helmikuussa 2002.

Kaikki sai alkunsa Mobiles Discosta. Sulake

Mobiles Discon menestyksen myötä Karjalainen ja Kyrölä päätyivät töihin EGO Taivas Medialabille, jossa he toteuttivat palkitun Lumisota-mainoskampanjan Radiolinjalle. Tammikuussa 2000 avattu Lumisota-peli saavutti Mobiles Discon tapaan suuren suosion. Pelin grafiikat teki myöhemmin Habbonkin graafikkona toiminut Ilkka Kallasmaa eli ArmasK.

Lumisodassa kokeiltiin ensimmäistä kertaa myös mikromaksuja tekstiviesteillä. Parilla markalla lumipalloista sai voimakkaampia, mikä oli monien käyttäjien mielestä epäreilua. Tästä otettiin myöhemmin opiksi.

Lumisota oli Radiolinjan mainoskampanja. Sulake

Mobiles Discosta ja Lumisodasta tuttu idea virtuaalitiloista ja -hahmoista haluttiin kaupallistaa. Toisin kuin Lumisodassa, nyt käyttäjillä olisi omia huoneita. Projektia kutsuttiin nimellä Project Goldfish, sillä graafikko ArmasK:n mielestä omaan huoneeseen olisi ollut kiva saada uiskentelemaan kultakala.

Toukokuussa 2000 perustettiin Sulake, joka sai nimensä Kyrölän nimeämästä FUSE-palvelintekniikasta. Palvelun nimeä miettiessä sille haluttiin kuvaava metafora. Pitkän pohdinnan jälkeen päädyttiin hotelliin, sillä se toimisi hyvin myös mainonnassa ja auttaisi ymmärtämään palvelun luonnetta.

Lumisodassa oli kokeiltu mikromaksuja, mutta vasta virtuaalihotelli oli ensimmäinen todellinen yritys hyödyntää niitä. Hotellin käyttäminen olisi ilmaista, mutta omaan huoneeseen saisi ostaa tavaroita tekstiviestillä. Pienten ostosten tekeminen kännykällä oli tuolloin uutta Suomessa.

Project Goldfish muotoutui Hotelli Kultakalaksi. Sulake

Hotelli Kultakalaksi nimetty virtuaalimaailma avattiin Elisan Kolumbus-portaalissa elokuussa 2000. Aluksi hotellista löytyi vain muutama julkinen tila, joista ensimmäisiä olivat Cafe Taivas, Pelihalli ja Malja Bar sekä hieman myöhemmin avattu Club Kastanja. Pelihallissa pystyi pelaamaan laivanupotusta, pokeria, ristinollaa ja shakkia.

Hotelli Kultakalan kotisivuilla Kolumbus-portaalissa kysyttiin, mikä on Kultiksen syvin olemus.

Hotelli Kultakalan kehityksestä on jäänyt muisto myös nykyiseen Habboon. Perussänky yhdelle ja Perussänky kahdelle eli "betasängyt" ovat hotellin ensimmäisiä ja harvinaisimpia tavaroita. Niillä testattiin, miten virtuaalitavarat toimisivat virtuaalihotellissa. Tänä päivänä betasänkyjä on tiettävästi jäljellä vain yhdet molempia ja niitä voi käydä katsomassa HabboBeta-hahmon huoneessa, jonne ne on laitettu esille.

kivasima

Kommentit

Hotkonsta.tv321
13.6.2020 16.25
Jee hyvä artikkeli
Hotkonsta.tv321
7.7.2020 0.50
pyllyreikä nee ge ri

Kommentoi

Nimi

Kommentti